Metropoliten „Čulna izložba“

22. maja 2024.  |  Press

MIRISNA MAPA SRCA

Postavkom koja je parfem predstavila ne samo kao umetnički eksponat, nego i kao „okidač“ emocija i uspomena, Metropoliten je svoju publiku podsetio da su mirisi – suptilni put do srca.
Prostor kultnog beogradskog kluba „Mladost/Ludost/Radost“, zatvorenog pretprošlog maja, ovom prilikom je, specijalno za Metropoliten, još jednom otvorio svoje 4 sobe za 4 mirisno-emotivne teme.

„Parfem je priča u mirisima, ponekad i poezija uspomena“, rekao je Žan Klod Elena (Jean-Claude Ellena), parfimer čije su kompozicije minimalističke poput postmodernog platna, pune svetlosti poput Vermerovih slika.

Eto idealnog citata kojim može da počne priča o našoj jedinstvenoj „čulnoj“ izložbi koja je moć parfema udružila sa vizuelnim i audio efektima, za multisenzorni efekat koji nikoga nije ostavio ravnodušnim.

Metropoliten tim je dugo osmišljavao koncept izložbe, birao parfeme koji će biti najbolji predstavnici teme i pokretači emocija, udružio snage sa drugim umetnicima i 10. maja ove godine predstavio prvu „Čulnu izložbu“ sa porukom: „prati svoj nos“.

4 SOBE, 4 TEME, 4 PARFEMA

Koje nam emocije i uspomene najčešće izazivaju parfemi? O kojim inspiracijama parfimeri najčešće govore?
Traganje o odgovorima na ova dva pitanja doveo je Metropoliten tim do četiri teme: miris kao evokacija uspomena na srećna vremena, detinjstvo i mladost; evokacija mesta i prostora koji su nam bili važni; povratak prirodi kao autentična i sve snažnija potreba u urbanom okruženju; ljubav i strast fiziološki i kulturološki neodvojive od mirisa.
Za svaku od tema, odbrali smo četiri mirisa koja se u nju uklapaju, što po iskustvu onih koji ih koriste (evokacija), što po rečima parfimera (inspiracija).
Dodatno, pozvali smo i druge umetnike da mirise predstave u okviru svojih medija – vizuelnih, audio, performansom… čime je izložba postala multimedijalni spektakl boja, mirisa, tekstura, zvukova i pokreta.
Odabranih 16 parfema je, za ovu priliku, ogoljeno od svojih marketinških detalja, logotipa i brendiranih bočica, predstavljeno u istovetnim staklenim posudama sa pumpicom.
Uz svaki mirisni eksponat ispisana je „evokacija“ i „inspiracija“ – ostavljajući nam punu slobodu da nas miris povede nekim trećim, samo nama znanim putevima.
Metropoliten je, za otvaranje izložbe, odabrao prostor koji se konceptualno u potpunosti ukopio u temu: kultni beogradski klub Mladost Ludost Radost Gajba, sa 4 sobe od kojih je svaka imala svoju temu, zatvoren je pre dve godine posle 12 godina rada, a odlučio se da još jednom otvori vrata čuvene stare kuće u Savamali specijalno za našu izložbu.

SOBA JEDAN: SLATKE USPOMENE – U POTRAZI ZA IZGUBLJENIM VREMENOM

Mirisi koji najčešće pobuđuju setu za srećnim vremenima povezani su za hranu, cvetove, prirodu… U sobi kroz koju se kao nit koja nas vodi kroz vreme vizuelno provlači ogromna papirna traka sa tekstom iz Egziperijevog „Malog princa“, postavljena su četiri parfema – mirisne uspomene.

• Grana ucvalog jorgovana nadvijena nad ogradu (En Passant, Frederic Malle).
• Čist beli veš leprša na prolećnom vetru (Blanche, Byredo).
• Ušećerene poslastice kakve se prodaju pored ringišpila (Confetto, Profumum Roma).
• Prvi dan leta obojen sokom narandže. (Fleur d’Oranger 27, Le Labo)

Da li su neke od ovih uspomena setne ili vesele, da li izazivaju toplinu oko srca ili suzu u oku, na svakom od nas je da odluči za sebe.

SOBA DVA: SENTIMENTALNO PUTOVANJE – SEĆAM SE TOG MESTA…

Poetičnu audio-vizuelno okruženje za „sentimentalna putovanja“ postavio je multidisciplinarni umetnik Aleksandar Lazar, koji se bavi „vizuelnom muzikom“.

• U ovoj sobi postajemo tihi, zamišljeni, prepušteni mirisima, muzici i video efektima koji nas poput talasa vode put Egeja, pod jednu smokvu u Grčkoj (Diptyque, Filosykos).
• Poput ustalasane trave, na irske proplanke u rano proleće (Memo Paris, Irish Leather).
• Poput vrelog vetra, na orijentalnu pijacu punu začina (Une Nuit Nomade, Ambre Khandjar).
• Poput vrtloga u šoljici čaja, spuištaju nas u Japan (Le Labo, The Matcha 26).

SOBA TRI: PRIRODA I ELEMENTI – POVRATAK KORENIMA

Osetili smo pesak i travu pod nogama – doslovno, u sobi koja nas vraća prirodi, opijeni zelenim mirisima koji su preplavili prostor. Oslonili smo se, ovde, osim iskustva, i na naučne dokaze da priroda umiruje: studija u Japanu istraživala je delovanje prizora šume japanskih čempresa „hinoki“ na ispitanike i zabeležila izuzetno relaksirajući efekat. Kada su ispitanicima uz prikazivanje slike dodali i miris „hinoki“ esencijalnog ulja, relaksirajući efekat na psihu i telo bio je još jači.
Četiri parfema prirode u ovoj sobi spojila su se u jedan jedinstven utisak:

• Oko mene sve buja (Frederic Malle, Synthetic Jungle);
• Uranjam u zeleno (Profumum Roma, Ichnusa);
• Opija me miris kiše u vrtu (Perfumer H, Rain Cloud);
• Vlažne zemlje i mirisa reke (Diptyque, L’Ombre dans l’Eau EdT);

SOBA ČETIRI: LJUBAV I STRAST – OSEĆAM TVOJU KOŽU

Vizuelno spektakularna, četvrta soba nas je omamila bojama, mirisima i pokretom: četiri mirisa, svojim su telima dočarali umetnici u četiri raznorodna performansa koji predstavljaju romantiku, erotiku, ljubav i strast.

• Mirisi su, u ovoj sobi, oslonjeni na tradicionalno privlčane mošusne molekule prve ljubavi zaslađene vanilom (Kilian, Love Don’t Be Shy);
• Opojno belo cveće narkotičnog dejstva (Ex Nihilo, Fleur Narcotique);
• Slatke puderaste oblake nežnog poljupca (Carner Barcelona, Besos);
• Snažne aldehide dokazano erotičnog delovanja (Orto Parisi, Seminalis).

Prema utiscima publike, svedočenjima u brojnim postovima nakon izložbe, Metropoliten je svoju publiku odveo na nesvakidašnje mirisno putovanje koje se ne zaboravlja.
Naša parfimerija, koja je, još pre 18 godina, prva uvela „niche“ parfeme u Srbiju, navikavala publiku na neobično, buntovno i ekscentrično, menjajući, korak po korak, njene parfemske preferencije visoko je postavila lestvicu. I stalno je podiže.

Tim izložbe
Koncept izložbe i odabir parfema radio je tim parfimerije Metropoliten, a produkciju je radio zaseban tim.
Razvoj multimedijalnog koncepta i celokupnu produkciju radila je Marija Muždalo, izvršnu produkciju Tamara Janković, a scenografiju Magdalena Vlajić, uz asistenciju Dine Nedelkov.
Sanjin Ćorović (Production Pool) dodao je završni dodir audio vizulenom produkcijom, a zvukove na izložbi je kreirao DJ Petko.
U prostoru „Ljubav i strast“ svojim pokretima i plesom pažnju objektiva i divljenje privlačili su Dejan Kolarov, Sanja Obradinović i Milica Jević Drndarević, i dva perfomera iza platna, Branko Mitrović i Lara Gromilić.

Share